Регистрация / Вход
Прислать материал

Инновационное развитие образовательных учреждений в условиях сетевого взаимодействия

Сведения об участнике
ФИО
Блац Екатерина Константиновна
Вуз
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Алтайский государственный педагогический университет»
Тезисы (информация о проекте)
Область наук
Гуманитарные и социальные науки
Раздел области наук
Психологические и педагогические науки
Тема
Инновационное развитие образовательных учреждений в условиях сетевого взаимодействия
Резюме
Разработана программа стажерской практики на тему «Лаборатория качества образования как центр инноватики внутришкольного управления» для реализации на базе МБОУ «СОШ №53» г. Барнаула.
24 часа. Из них 16 часов – очное обучение, 8 часов – заочное.
Цель: распространение инновационного опыта в области лаборатории качества образования.
В рамках работы выполнена педагогическая деятельность по разработке программы и методических рекомендаций по организации стажировочной площадки в условиях сетевого взаимодействия образовательных учреждений по теме «Лаборатория качества образования как центр инноватики внутришкольного управления».

Ключевые слова
Инновационное развитие, сетевое взаимодействие, стажировочные площадки, лаборатория качества образования
Цели и задачи
Цель: разработать программу и методические указания по организации стажировочной площадки в условиях сетевого взаимодействия образовательных учреждений.
В соответствии с поставленной целью выделены следующие задачи:
1) изучить основные подходы инновационной деятельности в образовании;
2) провести анализ педагогические условия инновационного развития образовательных учреждений в условиях сетевого взаимодействия;
3) раскрыть основные особенности стажировочных площадок как инструмента сетевого взаимодействия;
4) разработать программу и методические указания по организации стажировочной площадки в условиях сетевого взаимодействия образовательных учреждений по теме «Лаборатория качества как площадка инноватики современной школы»;
5) провести опытно-экспериментальную апробацию.
Введение

Объект исследования: инновационное развитие образовательных учреждений.

Предмет исследования: сетевое взаимодействие как фактор инновационного развития образовательных учреждений.

Практическая значимость работы заключается в том, что разработанные и апробированные в ходе экспериментальной работы учебно-методические материалы могут быть использованы для проведения стажировочной площадки.

Разработанные  материалы стажировочной площадки помогут учителям и администрации школ повыситьпрофессиональную компетентность по направлению «Лаборатория качества образования». Данный курс направлен на выявление недостающих знаний и умений в данном виде специализации, развитие компетенций в области системы оценки качества образования.

Методы и материалы

Для решения сформулированных задач выделены следующие методы исследования:

  1. изучение методической, педагогической и специальной литературы по теме исследования;
  2. моделирование курса стажировочной площадки;
  3. проведение и обработка экспертной оценки.
Описание и обсуждение результатов

для оценки содержания и практической применимости, разработанного курса применялся метод экспертной оценки. Экспертная оценка будет выполняться группой экспертов, которые являются специалистами в данной области (преподаватели вузов, учителя школ). В качестве экспертов выступили:

  • Маслова Елена Александровна – заместитель директора по НМР МБОУ «СОШ №53 с углубленным изучением отдельных предметов» г. Барнаула Алтайского края;
  • Дудкина Татьяна Петровна – заместитель директора по УР МБОУ «СОШ №53 с углубленным изучением отдельных предметов» г. Барнаула Алтайского края;
  • Рябкина Светлана Борисовна – заместитель директора по НМР МБОУ «Лицей №3» г. Барнаула, Алтайского края;
  • Усик Надежда Александровна - заместитель директора по НМР МБОУ «Романовская СОШ» Алтайского края; 
  • Тарасова Светлана Юрьевна – заместитель директора по НМР МБОУ «СОШ №81» г. Барнаула Алтайского края;
  • Архипова Ирина Анатольевна – заместитель директора по НМР КГКС(К)ОУ Алтайская краевая специальная (коррекционная) школа 1-2 вида г. Барнаула  Алтайского края.

Для проведения экспертной оценки представлена разработка курса «Основы цифровых измерений» и карта экспертной оценки. 

Карта экспертной оценки

 

Критерий оценивания

Выполняется ли критерий

0

1

2

3

1

Актуальность данной темы

 

 

 

 

 

2

Диагностичность, конкретность целей и задач программы

 

 

 

 

3

Последовательность и систематичность изложения компонентов программы

 

 

 

 

4

Полнота раскрытия компонентов программы

 

 

 

 

5

Доступность изложения материала

 

 

 

 

6

Организация сетевого взаимодействия образовательных учреждений

 

 

 

 

7

Эргономичность материала

 

 

 

 

 

Балл присутствия и выполнения критерия по четырем уровням:

0 – критерий не выполняется;

1 – критерий частично выполняется;

2 – критерий частично не выполняется;

3 – критерий выполняется полностью.

По результатам экспертной оценки получены следующие результаты и построена соответствующая диаграмма.

На основании полученных результатов и специальной литературы можно сделать вывод: самый высокий балл (2,83 балла) экспертами поставлен критерию «Актуальность данной темы». Критерию «Последовательность и систематичность изложения компонентов программы» поставлен балл 2,67, что на 0,16 балл ниже самого высокого. Также на 0,16 балла меньше предыдущего критерия был получен балл по критерию «Доступность изложения материала». Остальным критериям выставлены баллы в промежутке от 2,33 до 2,50, что по нашему мнению является хорошим результатом. 

Используемые источники
Положение о лаборатории качества МБОУ СОШ №53 [Электрон-ный ресурс]
Приказ Министерства труда России «Повышение эффективности и качества услуг в сфере социального обслуживания населения» № 650 от 29.12.2012;
Приказ №116 от 22.04.2014 «О проведении стажировок на базовых площадках ФСП «Улучшение качества государственно – общественного управления образованием на основе его децентрализации и распределенности» в 2014 году»
Тевс, Д.П. Подготовка учителя информатики на основе технологического подхода//Ученые записки ИИО РАО. – 2008. - № 28. – С.219-224.
Фигурова, Т.М. «Моделирование сетевого взаимодействия образовательных учреждений по организации внеурочной деятельности». – сборник научных статей международной конференции «Ломоносовские чтения на Алтае: фундаментальные проблемы науки и образования». – 2015.
Information about the project
Surname Name
Blats Ekaterina
Project title
Summary of the project * Источник: https://xpir.ru/conf/registration/617cbe32298942f4a0816595f260c0b5 © Экспир
Summary of the project
Going to study in the context of new educational standards requires teachers of new approaches to the construction and organization of educational process [3]. The principal difference between the DOE GEF is strengthening the importance of the quality of education and the outcomes of learning outcomes. Supervisory Authority, which is aimed at monitoring the quality of teaching materials, textbooks, learning environment and academic achievement is the quality of education laboratory (CSL).
An important role in the professional development of teachers to educate ourselves, to study innovative experience teaching activities, the formation of readiness to carry out their educational trajectory throughout his life. [1] Assistant to the formation of innovative experience trainee performs practice-based internship site.
Internship Playground - temporal structure, organized on the basis of educational institutions and carries out training of educators in the form of training in the educational program of additional vocational training [4].
Trainee tutor conducts practice.
Tutor - (from the Latin Tutor -. Protector, guardian) - a teacher, counselor or student curator to help him in the organization of individual training and carrying out methodical management of educational process in the framework of a particular curriculum.
Activities tutor trainee practice is as follows:
• lectures and practical exercises;
• verification of practical assignments and homework;
• The consulting arising in the study of theoretical material and assignments;
• organization of workshops;
• monitoring the effectiveness of implementation of the trainee practices.
The program trainee practices on "Laboratory of the quality of education as a center of intraschool management innovation" for the implementation on the basis of MBOU "School №53 with the profound study of certain subjects" of Barnaul. The selected school with January 2013 plays the role of an active tutor for the dissemination of innovation [5]. Teaching experience of the school community in this area is summarized at the level of the Altai Territory in the framework of apprenticeship practices education leaders, teachers of educational institutions workers, as well as additional education teachers edges. This course is aimed at training the teaching staff of educational organizations within the education quality laboratory.
Category of trainees: the heads and deputy heads of educational institutions, teachers, class teachers, teachers of additional education, representatives of state-public management educational organization.
Operation internship site is carried out in the form of full-time or distance in the form of measures aimed at improving the qualification:. Lectures, seminars, video conferencing, etc. Training is carried out in accordance with the schedule, which includes case studies in the traditional manner and in conditions of distance learning. On the whole internship practice is given 24 hours. Of these 16 hours - full-time training, 8 hours - part-time (using distance learning technologies). Thus, the internship serves as a platform to improve the quality of professional work of the teacher in the field of education quality laboratory.
Forms of organization of internship:
• open classes;
• round table;
• workshop;
• lectures;
• Consultancy (full-time, distance).
Material and technical training:
• Meeting of 50 jobs;
• 5 PCs with Internet access (laptops supplemented, if necessary);
• ARM teacher: a PC with Internet access, document camera, printer, scanner, projector, screen, plasma TV, a webcam.
Objective: To disseminate innovative experiences in the field of education quality laboratory.
Tasks:
• identify knowledge gaps, skills, competencies in the form of a specialization;
• the development of competence in the field of quality assessment system of education through design changes to the trainees of their school activities as a result of lessons learned;
• formation and development of educational competencies for the presentation and defense of their project.
Course structure:
The first stage - goal setting and learning experience. This phase involves setting personal goals for this training, familiarity with the goals of the other participants, the reasons that prompted to choose a theme internship. At this stage, the trainees are available experience, perform the first task in the workbook trainee through filling in the questionnaire. There is coordination of targets trainees and tutors.
The second stage involves the study of theoretical material on the basis of a research position, presentation, including specially organized a hearing and understanding, analysis of innovative practice educational organization.
In the condition of full-time study is possible broadcasting of the experience-tutor school in different forms: presentation of materials which have been accumulated in the educational organization (. Educational and work programs, local regulations, diagnosis, model, etc.), workshops, demonstration and imitation lessons, organization -role games, etc.
The result of the activities of a trainee at this stage is to understand the presented innovative experience educational organization through the provision of essential characteristics of its basic ideas, methods and results of its implementation. As a result of this phase trainees fix a range of issues that can be addressed in the implementation of learning experience requirements to the conditions and the definition of the risks of its use in the conditions of the organization, which employs an intern.
The third step is the attempt to implement their own mini-project and receipt of the advice of the tutor: the base line situation in the simulation done by the activities of the grounds of real activity trainee site.
The fourth stage - presentation of the materials developed in front of colleagues. At this stage, the trainees carry out a comparative analysis of the conditions of formation of the studied experience in accordance with the terms of their particular educational organization, design mechanisms to change their organization based on the ideas learned experience, design methods, conditions for the implementation of innovations. Analyze and discuss the results of the design.
The fifth stage is implemented by correspondence (with the use of distance learning technologies) [2]. There is individual work on the preparation of the final draft on the topic "Laboratory quality of education", the results of the implementation of the developed project in the conditions of implementation in their own educational organization, a reflection on the results of the trainee practice.

As part of the "Laboratory of the quality of education as a center of innovation management intraschool" performed educational activities for the development of programs and guidelines for the organization of internship site in terms of networking of educational institutions on the topic.
Case planning
Topic Title Number of classroom hours
Total Lectures Practice, we Workshops
Full-time training - 16 hours
Introduction and goal-setting. eleven
CSL: definition, purpose and function. CSL model. 4 2 2
Legal framework CSL. 1 February 1
The forms of assessment prima nyaemye CSL. 1 February 1
Network region. Education as a reporting system CSL. 3 1 1 1
The development of the mini-project on the theme "Education Quality Laboratory." April 4
Hours for independent work - 8:00
Development and implementation of the project on "Laboratory of the quality of education" in the educational work of the Organization. August 8
Total May 24 March 16

the content of the
№ p / n Name of topics Contents
1. Introduction and tselepola-ganie. - Individual goal-setting (profile workbook trainee);
- Familiarity with the theoretical basics of evaluating the quality of education: the concept nationwide education quality assessment system (version 02.02.08).

2-5. CSL: definition, purpose and function. The composition and structure of CSL. - Introduction to the theoretical foundations of education quality laboratory: the definition, purpose, functions, composition and structure;
- Demonstration of experience MBOU School №53 in this direction [4];
- Reference workbook;
- Master class "Laboratory quality of education MBOU« School №53 ».
6-7. Legal framework CSL. - Federal Law "On Education in the Russian Federation» № 273-FZ of 29.12.2012;
- National Doctrine of Education in the Russian Federation until 2025 №751 from 04.10.2000;
- State Program "Development of Education" for 2013-2020-years. № 2148-r dated 22.11.2012;
- Order of the Ministry of Labor of Russia "Increase efficiency and kachestva services in the field of social services» № 650 from 29.12.2012;
- Law of the Altai Territory "On education in the Altai Territory» № 56 from 04.09.2013 AP;
- Strategy of socio-economic development of the Altai Territory 2025 №86-AP from 21.11.2012;
- State program of the Altai Territory "Development of education and youth policy in the Altai region for 2014-2020» № 670 from 12.20.2013;
- Job trainee workbook.
8-9. The forms of assessment used by the CSL. basic forms and methods of estimation of CSL; job trainee workbook.
Continuation of table 3
№ p / n Name of topics Contents
10-12. Network region. Obra-tion as a system of parity CSL. - Familiarity with the system of reporting in the ICU-Related Network region. Education;
- Workshop on "Reporting on the SYS-Related Network region. Education";
-zadanie workbook trainee.
13-16. The development of the mini-project - the development of mini-project pairs on the theme "Education Quality Laboratory";
- A roundtable on the presentation of finished projects;
- The output profile of an intern working for one-trainee.
17-24. Development and implementation of projects in the works Obra-tional organiza-tion on "Labora-thorium as an image-tion." - Development and implementation of the project in the organization of educational work entitled "Laboratory of the quality of education";
- Provision of a report.
Keywords
Innovative development, networking, internship site, the quality of education laboratory